לוגו

היסטוריה ציונית – לומדים על משכן כנסת ישראל

כדור העתיד של מדינת ישראל גם אתם צריכים להכיר את ההיסטוריה הציונית של מדינת ישראל שהובילה בסופו של דבר להקמתו של המשכן אשר נקרא "כנסת ישראל". כנסת ישראל היא הרשות המחוקקת במדינת ישראל וזאת בשל היותה של המדינה מדינה דמוקרטית פרלמנטרית שבמסגרתה אזרחי המדינה הם אלו אשר בוחרים את הנציגים בכנסת, וזאת באמצעות רשימה של מפלגות אשר תפקידן הוא לייצג את קול הבוחר, בוועדות הכנסת כמו גם בהצעות חוק. רגע לפני השבעה של הכנסת החדשה, בחרנו להציג את כל מה שצריך לדעת אודות ההיסטוריה של המשכן.

כנסת ישראל – כל מה שצריך לדעת על אודות המשכן החשוב ביותר למשטר דמוקרטי

מעמדה של הכנסת הוגדר בחוק יסוד הכנסת עוד בראשית ימי המדינה. בחוק נקבע כי הממשלה המכהנת היא בעלת סמכויות נרחבות הכוללות בן היתר חקיקה, אישור תקציב המדינה לצד פיקוח על עבודת הממשלה מתבצעת באמצעות ועדות ודיונים. בהקשר זה חשוב להבין כי ועדות הכנסת הן זרוע ביצועי חשוב, מאחר והרכב הוועדות נקבע על ידי ועדה מסדרת המורכבת חברים ממפלגות שונות. הכנסת מנהלת מספר סוגים של ועדות הכוללות בן היתר ועדות קבועות ועדות מיוחדות וכן ועדות בעניינים מסוימים לצד ועדות חקירה פרלמנטריות.

הכינוס הראשון של מושב הכנסת התקיים בירושלים בשנת 1949, כאשר פרט מפציע הוא שבתחילה הכנסת הזמנית ישבה בעיר תל אביב, אולם בשנת 1955 הוחלט להתחיל את בנייתו של המשכן הראשי בעיר הבירה, כאשר חלק מהסכום תרם הברון דה רוטשילד. ב-14 באוקטובר 1958 הונחה אבן הבנייה בעיר ירושלים בטקס חגיגי במעמד של נשיא המדינה דאז יצחק בן צבי זכרונו לברכה, אולם רק ב-30 באוגוסט 1936 החלה פעילות הכנסת הרשמית, עד להרחבה נוספת של אגפים בסוף שנות ה-90. בכנסת מכהנים כ-120 חברי כנסת אשר נבחרים על ידי הציבור, כאשר כל אדם שהוא בעל אזרחות ישראלית ואשר מלאו לו 18 שנים זכאי להצביע הצבעה היא חשובה מאחר והנציגים בכנסת הם אלו אשר מייצגים את העם, ואמורים לשמש בתור הקול הבולט של הציבור בנושאים כלכליים, ביטחוניים, חברתיים ועוד.

לסיכום

עבודתה של כנסת ישראל חשוב מאוד להיותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית המתנהלת בשקיפות, וזאת בעקבות פעילות שוטפת של הכנסת אשר מתבצעת על ידי וועדות כמו גם חברי כנסת, שרים וכן חברי ממשלה הפועלים למען עם ישראל. הכנסת פועלת בכל ימות השנה למעט פגרת הקיץ והחורף, אולם חשוב לזכור כי גם בזמן פגרה מתנהלים דיונים ועבודתה נמשכת, כחלק מהבנה כי ללא עבודת הכנסת לא ניתן יהיה לקדם חוקים, רפורמות ועוד אשר נועדו לשפר את איכות החיים של אזרחי מדינת ישראל, כמו גם לבסס את חוזקה וצביונה של המדינה בפני העולם כמדינה יהודית ודמוקרטית.

נגישות