לוגו

עושים סדר: מה ההבדל בין שר בכנסת לחבר כנסת?

על פי שיטת הממשל במדינת ישראל, נבחרים בכל 4 שנים נציגים ממפלגות אשר מכהנים בתפקיד של חברי כנסת, כאשר חלק מאותם נבחרים משמשים בתור שרים. חשוב להבין כי קיים הבדל מהותי בין שר בכנסת ישראל לבין חבר כנסת, וזאת בשל השוני בין הסמכויות וכן היכולת של שרים להוביל ליצירה של מהלכים משמעותיים במסגרת תפקידם. אם גם אתם מבולבלים בשאלה מה ההבדל בין שר לבין חבר כנסת, להלן כל הפרטים.

תפקידו של שר בכנסת – כל מה שצריך לדעת

בעבור נבחרי הציבור, מינוי כשר הוא מינוי בעל משמעות אדירה, וזאת בשל העובדה כי כל שר אשר עומד בראש משרד ממשלתי הוא זה שאחראי על ניהול אסטרטגיה המוטמעת בראש המשרד הממשלתי. למעשה, שר יכול לכהן גם בתור של סגן ראש הממשלה לצד ממלא מקום ראש הממשלה, אולם חל איסור לעבוד בשתי עבודות בו זמנית, ועל כן מי שמכהן כשר צריך לפרוש מתפקידו ולכהן בתפקיד בלבד (וזאת אם החזיק ומילא תפקיד ציבורי),לצד המשך שירותו כחבר כנסת פעיל. תפקידו של השר הוא לבנות תוכנית פעולה בשיתוף כל גורמי המקצוע וליישם את המדיניות שלו בכל הקשור לניהול המשרד שהוא מנהל – בין אם מדובר במשרד החינוך, תרבות, ספורט ועוד. בנוסף אחד מהתפקידים המשמעותיים ביותר של השר הוא ניהול תקציב, כאשר מדובר בתקציבים בשווי מיליוני שקלים אשר נקבעים במסגרת של תקציב המדינה. מדובר בתפקיד משמעותי אשר מהווה נקודת פתיחה בעבור חברי הכנסת ונבחרי ציבור אשר רוצים להשפיע, ולקבל החלטות הרות גורל.

חבר כנסת – בעל סמכויות נרחבות

בכנסת ישראל ישנם כ-120 חברי כנסת. כחלק מחברותם משמשים חברי הכנסת כבעלי זכות הצבעה בוועדות לצד הצבעות לפני עלייה של חוקים לאישור. הפעילות של חברי הכנסת היא נרחבת וכוללת בין היתר: פיקוח על פעילות הממשלה כמו למשל בחירה של נשיא המדינה לצד מבקר המדינה, סמכויות שיפוט באמצעות ביטול חסינות של חברי כנסת, דיון בערעור על תוצאות הבחירות או ערעור על החלטות של ועדת הכנסת לצד הגשה של הצעות חוק. על מנת שחברי הכנסת יוכלו למלא את תפקידם באופן מלא, הם זכאים לתקציב לקשר עם הבוחר לצד זכות להעסיק 3 עוזרים פרלמנטרים.

לסיכום

מינוי כשר ומינוי יוקרתי שכל חבר כנסת מעוניין לקבל, מיד לאחר הרכבת הממשלה. אולם צריך להביא בחשבון כי לרוב מדובר רק ב-18 עד 30 שרים לכל היותר. בשנים האחרונות מתגברים הקולות במדינת ישראל על הגבלת מספר השרים מתוך מטרה להפחית את ההוצאות ולהוביל בסופו של דבר לניהול תקין של משרדים ממשלתיים. כל זאת לצד ניהול שוטף של עבודת הכנסת המתבצעת על ידי 120 חברים, מכל קצוות הקשת הפוליטית.

נגישות