לוגו

לגדול בצל החרדה: כיצד נוכל לסייע לילדים המתמודדים עם חרדות?

ילדים רבים מפתחים לאורך השנים פחדים מגורמים מסוימים, אך כאשר הפחד הופך לחרדה ממשית הגורמת לירידה באיכות החיים של הילד, נדרשת התערבות של ההורים, ולעיתים גם של גורם מוסמך, כדי לעזור לו להתמודד עם החרדות ולהתגבר עליהן. במאמר שלפניכם פירטנו על תסמיני חרדה בקרב ילדים והדרכים בהם ההורים יכולים לסייע לילד בהתמודדות עם חרדות.

מהן חרדות בקרב ילדים?

חרדות אצל ילדים הן תופעה שכיחה העלולה להופיע בשלבי גדילה והתפתחות שונים. עם זאת, חרדה יכולה לחרוג מגדר הרגיל ולפגוע באיכות חייו של הילד, מה שמצריך טיפול והתייחסות ממוקדים, שכן חרדות מהוות תגובה מורכבת המכילה היבטים קוגניטיביים, פיזיולוגים, פסיכולוגים והתנהגותיים, ומקושרת להכנה נפשית לקראת אירוע הנתפס כמאיים, גם אם אינו כזה.

תסמינים של חרדות בקרב ילדים

ישנם סימנים רבים העשויים להעיד על כך שהילד סובל מחרדות:

  • תסמינים גופניים – חוסר מנוחה, עוררות יתר או הרגשה גופנית רעה כמו כאבי בטן או כאבי ראש.
  • תסמינים מחשבתיים – מחשבות שליליות ותחושת דאגה מתמדת.
  • תסמינים רגשיים – נטייה לבכי, תחושת לחץ, עצבנות או תלות כפייתית בהורים.
  • תסמינים התנהגותיים – קושי בריכוז, קושי בהירדמות, יקיצות מרובות במהלך הלילה, שימוש תכוף בשירותים, שינויים בתיאבון או בהרגלי האכילה, עצבנות והתפרצויות זעם.

דרכי סיוע של ההורים עבור ילד המתמודד עם חרדות

ההורים יכולים לסייע לילד המתמודד עם חרדות במספר דרכים:

שמירה על סדר יום קבוע

מומלץ לשמור על סדר יום קבוע של שינה, אכילה ופעילות גופנית. ילדים רבים זקוקים לסדר יום ברור, ונוטים להילחץ או לחוות חרדה כאשר סדר היום לא צפוי. אם הילד מגיב בצורה קיצונית לשינויים, והדבר פוגע ביכולת שלו לחוות חוויות חדשות ומשפיע על התפקוד שלו, כדאי לברר יותר על תחושותיו ורגשותיו עם בעל מקצוע בעזרת הדרכת הורים, כפי שמתואר בפסקה הבאה.

הדרכת הורים

הדרכת הורים נותנת כלים ומיומנויות לסיוע לילדים החווים חרדות באופן שמעיב על איכות החיים שלהם. בהדרכת הורים לומדים איך לראות את הדברים מנקודת מבטו של הילד, לדבר איתו ולהגיב לדבריו באופן שירגיע אותו וכן לספק לו תנאים בהם הוא יוכל להרגיש בטוח. בעזרת הדרכת הורים אפשר לזהות את מקורות החרדה והדברים שמעצימים אותה, וכן לסגל כלים טיפוליים והתנהגותיים שנועדו לעזור לילד להתגבר על החרדות.

לדבר על החרדות

כדאי לדבר עם הילד על המחשבות המפחידות שלו ולנרמל אותן. חשוב להימנע משימוש במחשבות ובפחדים של הילד כנגדו, שכן משפטים המשפילים את הילד (כמו "רק תינוקות מפחדים מהחושך") או מעצימים את הפחד עלולים להחמיר את החרדה שלו. מומלץ לעודד את הילד עם מילים חיוביות, ולתמוך במסוגלות וביכולת שלו להתמודד עם החרדות בכוחות עצמו עם העזרה והתמיכה שלכם.

חשיפה למקורות החרדה

תמכו בחשיפה למקורות הקושי בצורה הדרגתית ובטוחה, ואל תעודדו הימנעות מהם. הימנעות מוחלטת מהגורם לחרדה עלולה לאמת את החששות של הילד ולהגביר את תחושת החרדה שלו. מומלץ להיות אסרטיביים, לתמוך בילד ולעודד אותו להיחשף למקור החרדה בצורה מעצימה ובטוחה. אפשר ליצור ביחד עם הילד "סולם חשיפות" ולתרגל את החשיפה יחד איתו. חשוב להיות עקביים בתרגול החשיפה ולתת משוב חיובי בכל חשיפה מוצלחת.

לסיכום

חרדות בקרב ילדים הינן תופעה נפוצה המתאפיינת בתסמינים גופניים, מחשבתיים, רגשיים והתנהגותיים. כאשר החרדות גורמות לפגיעה באיכות החיים של הילד יש צורך בטיפול ממוקד ובהתערבות הורית באמצעות הדרכת הורים, שמירה על סדר יום קבוע, חשיפה הדרגתית ובטוחה למקורות החרדה וכן שיחה על מקורות החרדה והפחד.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות