לוגו

עתיד עם הפרעות קשב וריכוז: כיצד נזהה ADHD אצל ילדים ואיך נוכל לטפל בו?

מה משותף בין טום קרוז, מייקל ג'ורדן, וולט דיסני ובין כ-10% מאוכלוסיית הילדים בעולם? נכון, כולם אובחנו בהפרעת קשב וריכוז או בשמה הלועזי והארוך יותר: Attention Deficit   Hyperactivity Disorder ADHD -. רובנו שמענו על הפרעה זו, נפלנו לסטיגמות ולמיתוסים הקשורים אליה, אבל מה אנחנו באמת יודעים עליה? מהי הפרעת קשב וריכוז, כיצד נוכל לזהות אותה ולטפל בה, והאם אפשר להתפתח ולהצליח עם ואף על פי ההפרעה? במאמר הזה נענה על כל השאלות האלה. מתחילים.

מי הפרעת קשבת וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית נפוצה שתסמיניה העיקריים הם קשיי ריכוז וקשב, אימפולסיביות או היפראקטיביות (פעלתנות יתר). ההפרעה היא כלל עולמית ושכיחה ביותר בגילאים הצעירים. היא גורמת לקשיים תפקודיים, רגשיים וחברתיים. ישנה חשיבות עליונה בזיהוי הבעיה ובטיפול בה. שכן, הימנעות מטיפול יכולה לגרור הפרעות רפואיות ולהגביר את הסיכון לחשיפה לסכנות ולהתמכרויות קשות. לרוב, המידע על הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים אינו נהיר וברור דיו, דבר המקשה על זיהוי מדויק של ההפרעה.

איך אפשר לאבחן את ההפרעה?

כדי לאבחן את התופעה עלינו לזהות שני מאפיינים בולטים בילד: חוסר קשב ואימפולסיביות.

חוסר הקשב יתבטא לרוב באי שימת לב לפרטים, קושי ב"החזקת ראש" לאורך זמן, קושי במעקב אחר הוראות, סדר וארגון לקוי, הימנעות ממאמץ מנטלי מתמשך, איבוד חפצים אישיים משמעותיים, הסחת דעת ועוד. האימפולסיביות תתבטא בעיקר בחוסר מנוחה, תזוזה רבה, חוסר יכולת לשבת זמן ארוך באותו המקום, דיבור שוטף ללא הפסקות, ריצה וטיפוס בסיטואציות לא מתאימות, חוסר סבלנות והתפרצות לתוך שיחה או משחק. נשים לב כי כדי לשייך את התסמינים הנ"ל להפרעה הספציפית הזו, חלק מהתסמינים צריכים להופיע לפני גיל 12, בשתי מסגרות לפחות (בבית, בבית הספר וכו'), והכי חשוב, צריך לשים לב אם התסמינים האלה פוגעים בתפקוד היום-יומי והתקין של הילד.

כמובן שאף אם אנו הורים אחראיים וערניים, את האבחנה הרשמית ייתן רק בעל מקצוע מוסמך אשר ייעזר לצורך מתן האבחנה בשאלונים אישיים שימולאו לרוב על ידי הצוות החינוכי וההורים. המוכרים שבהם: שאלון ונדרבילט, שאלון קונורס ושאלון  DSM. כמו כן יעשה שימוש במבחני "תפקוד מתמשך" שימולאו על ידי הילד, כשהנפוצים בהם הם מבחן TOVA ומבחן MOXO.

איך אפשר להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז?

אבחון התופעה היא אומנם כברת הדרך לפתרון, אך הטיפול המעשי חשוב ביותר. ישנן דרכים מגוונות  להתמודדות עם הפרעת קשב, בהן נמצא טיפול תרופתי, רגשי והתנהגותי – שהוכחו כיעילים לסיוע ללוקים בה. גם להורים יש תפקיד מכריע בקידום הילד המתמודד בעזרת מתן חיזוקים חיוביים ומחמאות אשר ישפרו את ערכו העצמי. הילד אומנם סובל מהפרעה שלעיתים משפיעה על היכולת לבצע משימות דידקטיות או מנטליות, אך כמובן שיש תחומים שבהם הילד מצטיין – העצמה של מקומות אלו תשפר את ביטחונו העצמי ותיתן לו מקום והגדרה מעבר להיותו "בעל הפרעת קשב וריכוז".

טיפול נכון המתבצע בזמן הנכון ימנע את החמרת הליקויים, יאפשר צמיחה אישית, מימוש פוטנציאל, ותפקוד תקין של הילד. ישנם ידוענים ומוצלחים סביבנו שהם דוגמה חיה לכך שההפרעה אינה בהכרח מגבילה את היכולת להגיע להישגים מרשימים, לכבוש יעדים ולהגשים חלומות, ואם הם הצליחו – כל אחד יכול.

לסיכום

הפרעות קשב וריכוז הן תופעה שכיחה, והיא פוגשת כ-10% מהילדים היום. אפשר לאבחן אותה לפני גיל 12, ובעזרת הטיפול הנכון, ההכוונה הנכונה וחיזוק מתמיד של הילד הוא יכול להצליח, ולהתפתח ולהגיע להישגים עם ועל אף התופעה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות